Ga hier naar de website van Marlies van den Bosch
 

De virtuele expositie van het werk van Herman van den Bosch

>


Zalen



   1. Meest bijzondere werkenWerken: 18    entree
Deze zaal toont een afwisseling van bijzondere en in artistiek opzicht meest waardevolle schilderijen. Veel daarvan dateren van vóór 1940. De geselecteerde werken hebben stuk voor stuk een krachtige individualiteit. De kracht van het werk van Herman van ven Bosch ligt mede in de manier waarop hij het tijdsbeeld heeft vastgelegd. Veel van de meest bijzondere werken zijn in het bezit van musea of zijn al bij liefhebbers terecht gekomen. Daarom zijn er nog maar weinig over voor de verkoop.
 
 
   2. Wandeling door MaastrichtWerken: 71    entree
De mooiste schilderijen en tekeningen van Maastricht zijn geordend in de vorm van een (lange) virtuele wandeling. Eerst een rondje vanaf de Markt naar het Vrijthof. Daarna een wat grotere ronde door wat vroeger het gebied om de omwalling werd genoemd en een uitstapje naar de andere kant van de Maas. Daarna komen de nieuwere stadsdelen aan de beurt. Veel werken beginden zich in het Limburgs Historisch Centrum te Maastricht, waar ze in 2007 ook tentoongesteld zijn. Een beperkt aantal tekeningen is te koop. Tekeningen en schetsen van Maastricht waar het leven in de stad centraal staat, zijn verzameld in de zaal 'Impressies stadsleven', samen met vergelijkbare tekeningen uit onder meer Luik. Daarvan is nog een veel groter aantal beschikbaar.
 
 
   3. Wandeling door LuikWerken: 114    entree
Na Maastricht was Luik de favoriete plaats om te schilderen en vooral te tekenen. Herman van den Bosch heeft Luik honderden keren bezocht, altijd op de fiets. In deze zaal is een deel van zijn werk bijeengebracht in de vorm van een wandeling door het oude Luik. De wandeling begint bij het beeldje van Tchantches in Outremeuse. Via de Pont des Arches komen we bij de Oude Vleeshal en van daar in la Batte. De bouw van het toenmalige warenhuis Innovation heeft tot kaalslag in dit deel van de stad geleid. Via La Place du Marché bezoeken we de oude straten aan de voet van de Citadelle. Hier bevinden zich enkele schilderachtige Impasses. Via de vermaarde Rue Pierreuse lopen we omhoog naar de Citadelle, vanwaar een groot deel van Luik bekeken kan worden. We dalen af naar het Place St. Lambert, decennia het decor van bouwputten. We lopen langs het Place St. Michel naar het Place St. Denis en bezoeken de smalle straten van het oude centrum rond de katedraal. De wandeling loopt verder langs de Maas tot aan het Station Guillemins, dat thans een metamorfose ondergaat. Vandaar reizen we naar Ougrée en Seraing voor een bezoek aan de oude Cockerill-fabrieken.
 
 
   4. Verkenning van de omgeving van LuikWerken: 78    entree
De meestal kleinere plaatsen en dorpen in de omgeving van Luik zijn de ingrediënten voor een (virtuele) meerdaagse wandeling of fietstocht, waarvoor de tekeningen in deze zaal inspiratie bieden. De tocht begint met industrieel erfgoed in het zuiden van Luik en loopt dan met de klok mee in een grote bocht om Luik. Vlak ten zuiden van Maastricht ga je in zuidoostelijke richting lnaar Verviers. Daarna is het weer tijd voor de meer landelijke omgeving van het Land van Herve. De abdij van Valdieu moet je niet overslaan. Je gaat daarna weer richting Luik. In Blegny kun je afdalen in een voormalige steenkolenmijn.  Dat kan nog maar op enkele plaatsen in Europa.
 
 
   5. Wandeling door Valkenburg aan de GeulWerken: 26    entree
Het centrum van Valkenburg aan de Geul is maar klein, je kunt er toch een mooie wandeling maken langs een paar monumenten. De beide molens langs de Geul in het bijzonder. Een niet te verwaarlozen kijkobject zijn je medewandelaars en bezoekers van het centrum.  Zodra je bent uitgekeken, biedt de omgeving van Valkenburg mogelijkheden te over om de natuur te verkennen.
 
 
   6. Verkenning van de beide LimburgenWerken: 70    entree
Ook de gemeenten die in een grote boog om Maastricht liggen lenen zich goed voor een (virtuele) lange-afstandswandeling of fietstocht. De tekeningen in deze zaal laten de kijker kennismaken met het landelijke leven in de twee provincies Limburg. De route loopt vanaf Heerlen langs de zuidelijke gemeenten van Nederland en gaat vervolgens naar het noorden. In Maaseik wordt de Maas overgestoken en begint de route in zuidelijke richting langs een reeks kleine dorpen en enkele steden (Hasselt en Tongeren). De route eindigt in de Voerstreek.
 
 
   7. Impressies van stadslevenWerken: 112    entree
Herman kon op een plein of in een straat een tijd stil staan met en schetsboek, potlood, tekenpen of viltstiften in de hand. Hij schetste dan voorbijgangers, stukjes van gevels, auto's, bussen; alles wat hij in het oog kreeg. Zijn schetsen geven een boeiende impressie van het leven in Maastricht én Luik, een stad die hij op latere leeftijd regelmatig op de fiets bezocht. Nadat hij vanaf einde jaren 60 viltstiften ging gebruiken (zie ook de zaal viltstiftkunst) spatten de kleuren van zijn schetsen af. Deze impressies zijn gewilde cadeautjes.
 
 
   Kinderen van de Stokstraat 1939Werken: 41    entree
Deze zaal toont afbeeldingen uit een uniek schetsboekje uit 1939. Dit bevat ruim 40 schetsjes van kinderen uit de Stokstraat en directe omgeving op een formaat van minder dan 10x10 cm. Soms staan naam en adres vermeld. Een aantal 'modellen' uit die tijd zal zeker nog in Maastricht wonen. Uit dit boekje is hier een selectie gemaakt. In 1939 bezocht prins Bernard de Stokstraat en op 5 augustus van dat jaar werd prinses Irene geboren. Voor beide gelegenheden hadden enkele kinderen zich getooid met oranje sjerpen en strikken.Het originele boekje is in ons bezit. Van een aantal afbeeldingen daaruit hebben we reproducties gemaakt op formaat 15 x 20. Dit zijn leuke cadeautjes.
 
 
   Reklame en de prille welvaart in de jaren 1950 - 1960Werken: 47    entree
De Tweede Wereldoorlog was voorbij. Aan de basisbehoeften kom weer worden voldaan. Mensen hielden weer geld over en de schappen in de winkels werden weer voller. Winkeliers en bedrijven begonnen hun waren weer aan te prijzen. Herman van den Bosch had in die jaren samen met Jean Hameleers een reclamebureau, de 'Staar Ateliers'. Zijn stijl: strak, maar vol details en af en toe humoristisch. Een beperkt aantal is te koop.
 
 
   Stappen en feestenWerken: 63    entree
Een verzameling tekeningen en schilderijen van Herman van den Bosch rond het thema stappen, dansen, feesten met als apotheose een aantal prenten van carnaval.
 
 
   Tweede Wereldoorlog; een traan en een lachWerken: 52    entree
De Tweede Wereldoorlog heeft een diepe indruk gemaakt op Herman van den Bosch en zijn leven diepgaand beïnvloed. Hij woonde nog maar een paar jaar in Maastricht en was net verloofd toen de algehele mobilisatie werd afgekondigd. Herman was een van de vele Engelandvaarders. Gedurende de hele oorlogstijd verbleef hij in Engeland verlangend naar een snelle beëindiging van de oorlog. Maar hij legde ook het soldatenleven op een manier waarin humor en cynisme naar de boventoon dingen. De hier bij elkaar gebrachte verzameling van tekeningen uit de jaren 1934 - 1949 leggen een stukje van zijn gevoelens bloot. De eerste tekening is fascinerende collage, geschilderd in 1934. de oorlogsdreiging is al voelbaar. Daarna volgt een schets van de Nederlandse verdedigingswerken anno 1939. Vervolgens tekeningen van het leven als soldaat tussen hoop en vrees. Zeer bijzonder is de tekening waar soldaten in Londen toekijken hoe enkele veteranen uit de eerste wereldoorlog zich in leven proberen te houden. Hierna volgt een serie tekeningen uit de laatste oorlogsjaren en satirische platen van de demobilisatie. In de laatste tekeningen plaatst Herman van den Bosch het verschijnsel oorlog in een breder perspectief. Vrijwel alle werken uit deze reeks zijn in bezit van het Museum Brigade en Garde prinses Irene in Oirschot en zijn daar deels te bezichtigen en van het Limburgs museum in Venlo, dat er in 2010 een tentoonstelling aan wijdde. Een zeer beperkt aantal schetsen is beschikbaar voor de verkoop.
 
 
   ViltstiftkunstWerken: 51    entree
In 1968 ontdekte Herman het gloednieuwe medium: de viltstift. Het favoriete tekenspul van ieder kind gaf een nieuwe richting aan zijn inspiratie. Welk materiaal leende zich beter voor het maken van snelle bonte stadsimpressies (zie zaal impressies) dan dat eenvoudige nederige stiftje? Herman kon toveren met de viltstift: de nieuwe glaspaleizen uit de 70-er jaren kregen bij hem een bijna futuristische allure terwijl oude stadsgezichten door hem liefdevol streepje voor streepje werden opgebouwd. Vaak voor een laatste maal, want afbraak ten gevolge van de eerder genoemde stadsvernieuwing volgde. Zijn landschappen stralen de trillende zomerse hitte uit. Soms lijkt het of je het vers gemaaide gras kunt ruiken en de krekels nog steeds kunt horen. Wintertaferelen zult u helaas niet vinden. Als het kouder begon te worden verdwenen de stiften en het schetsboek in de kast tot de volgende lente.